Het herkennen van een phishing mail

De afgelopen periode zien we veel online slachtoffers. Phishing e-mails, sms’jes én berichten via sociale media lijken steeds betrouwbaarder en zijn vaak niet meer van echt te onderscheiden. Toch kun je ze herkennen. Weten hoe? We zetten wat tips op een rij.

Wat is phishing?
Phishing is een online oplichterij, waarbij criminelen een e-mail of sms naar je sturen om bepaalde inloggegevens, creditcard informatie, pincodes of andere gevoelige informatie te achterhalen. Doordat deze berichten vaak zo echt lijken, komt het voor de ontvanger betrouwbaar over. Maar niets is minder waar. Indien je op een link klikt, word je naar een valse website gestuurd waarbij je jouw gegevens kunt achterlaten. Deze gegevens komen aan bij de criminelen, zonder dat zij daar al te veel moeite voor hebben gedaan.

 

 

5 tips voor het herkennen van phishing mails

 

  1. Check altijd het e-mailadres van de afzender
    In veel gevallen zal de naam in het e-mailadres niet overeenkomen met de daadwerkelijke afzender, bijvoorbeeld: “infol@kcmgroup.eu“. In dit geval staat er een ‘l’ achter ‘info’. Als je snel leest valt het misschien niet eens op. Let daarom altijd op de afzender wanneer je het niet vertrouwt.
  2. Let op de spelling van het bericht
    In een phishing e-mail staan vaak spelfouten, echter worden ze tegenwoordig steeds beter geschreven, maar wanneer je ook maar één klein foutje ziet staan, kun je ervan uitgaan dat het gaat om een phishing e-mail.
  3. Geef nooit je pincode, wachtwoord of gebruikersnaam op bij een website, maar check eerst of het wel om de officiële website gaat. Jouw bank zal nooit online vragen om je pincode of om in te loggen. Zij sturen in de app een mail, waar je pas bij komt als je bent ingelogd.
  4. Kijk naar de aanhef.
    De meeste bedrijven mailen met een persoonlijke aanhef, waarbij jouw voor- en/of achternaam zichtbaar is. Staat er alleen ‘Geachte heer/mevrouw’? Dan is het vaak een phishing e-mail.
  5. Kijk naar de tijdsdruk
    Benadrukken ze dat je binnen twee uren moet betalen? Ook dan weet je dat het gaat om een phishing e-mail. Vaak worden deze mails aan het einde van de dag gestuurd, zodat je de druk goed voelt.

Bij twijfel, nooit klikken! Neem altijd contact op met de afzender of met jouw collega’s van de servicedesk als je het niet vertrouwt.

 


Tip! Wil je meer weten over hoe je als organisatie veilig om kunt gaan met data? Ons Security Awareness Platform kan je daarbij helpen:
Veilig werken met (privacy) gevoelige informatie is van groot belang voor vrijwel elke organisatie. Het doel van het platform is om op een laagdrempelige manier online onveilige situaties te herkennen. Door middel van de kennisbank blijft het onderwerp rondom dataveiligheid altijd top-of-mind bij jouw organisatie.

Neem contact met ons op!

Meer weten over ons Security Awareness Platform? Neem vandaag nog contact met ons op en weet binnen tien minuten hoe jouw organisatie nog veiliger kan omgaan rondom data.

Naar de website