Andere mogelijkheden

Hierna treft u een aantal mogelijkheden met betrekking tot trainingen in de communicatie om de samenwerking te bevorderen met in- en externe klanten.

Bestaat de wereld wel?
Op speelse gaan we in op waarneming, filters en beeldvorming. Dit om de ‘eigen’ beleving meer te leren loslaten en het referentiekader uit te breiden.

Verantwoordelijkheid en collegialiteit
Je bent samen de organisatie. Samenwerken begint met te weten wat de verwachtingen van je baas en je collega’s zijn. Dit bestaat uit het bespreken van de uitvoerende taken en verwachtingen in het uitvoeren van het werk. Dit wordt vaak niet uitgesproken en zorgt voor een minder goede samenwerking. Bijvoorbeeld: meehelpen met een collega die een deadline heeft of het meenemen van de post als je toch naar die ruimte gaat. Hier leer je meer over de verwachtingen van een ander en hoe je daaraan kunt beantwoorden.

Feedback geven en ontvangen
Feedback geven en ontvangen is een wezenlijk onderdeel van werken met collega’s en klanten. Belangrijk is dat iedereen zich realiseert dat de uitdrukking is ‘feedback geven’ waardoor die ‘ontvangen’ kan worden. In de praktijk gebeurt het nogal eens dat iemand zijn frustratie kwijt moet en dan een ander allerlei verwijten voor de voeten gooit. Dit geeft bij de ander geen positief effect en verbetert de communicatie niet.

Kernkwaliteiten
Iedereen heeft kernkwaliteiten, maar weet iedereen welke dit zijn? Via het kernkwadrant van Daniël Ofman gaan we aan het werk om onze kernkwaliteiten te ontdekken en ook de valkuilen, de allergieën en de uitdagingen. Deze workshop levert inzicht in hoe collega’s je ervaren en waarom je soms reageert zoals je reageert.

Klantenverwachtingen managen (in- en extern)
Klantgericht werken betekent niet klantgezwicht: zwichten voor de klant. Binnen de organisatie zijn SLA afspraken belangrijk. Als een medewerker toegeeft aan een klant, zal deze dat een volgende keer ook verwachten. Goed is het om te weten wat de gevolgen kunnen zijn. Wordt een klant sneller geholpen dan normaal, dan is het essentieel om deze uitzondering duidelijk te maken. Keuzes maken en hoe dit te communiceren is hier een wezenlijk onderdeel.

Persoonlijke effectiviteit door timemanagement
‘Weer een dag waarop ik niet aan mijn eigen werk ben toegekomen.’ Als dit probleem veel voorkomt is het belangrijk om te zien waar ruimte gemaakt kan worden om dit op te lossen.

Praktijkleren (Training In Praktijk)
Een training staat soms ver af van de dagelijkse praktijk. Door observeren, vragen stellen en feedback geven in de vorm van tips en complimenten worden de communicatieve vaardigheden verbeterd. We werken op de werkplek met beeldmateriaal, opnames van gesprekken op observatieverslaggeving. Confrontatie is een directe manier om leermomenten te creëren.

Praktijkleren kunnen we doen op de volgende competenties:

  • Klantgerichtheid
  • Mondelinge communicatie
  • Luisteren
  • Sensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Stressbestendigheid
  • Ondernemerschap
  • Commercialiteit
  • Initiatief

Om deze competenties te ontwikkelen geven we workshops met herkenbare praktijkvoorbeelden.

Leiderschap
Op speelse wijze krijgt u inzicht in uw manier van leidinggeven. Hoe geeft of krijgt u ruimte? Dit is een kortdurende workshop van 2 uur. Daarbij wordt u zich bewust van de aanpak waar u zich prettig bij voelt.

Werkvormen
Door gebruik van verschillende werkvormen kan een kick-off of training op productkennis kan heel afwisselend zijn. In deze workshop leren we verschillende werkvormen en waarvoor u deze kunt inzetten. Als de doelgroep zelf aan het werk gaat met verschillende opdrachten, is het leereffect groter en bereikt u wat u wilt.

Intervisie
Wanneer er met elkaar nieuwe afspraken gemaakt zijn, is het goed om te evalueren wat goed en wat minder goed werkt. Tijdens deze korte sessies kunt u profiteren van elkaars expertise. Werkvormen, vraagtechnieken, procesveranderingen, managen van een team, etc. kunnen aan bod komen. Het doel is elkaar te motiveren om te het juiste te doen.

 

© Bouthoorn Tele-Training
Webdesign & realisatie: A-side media - 2016